Q10 vitaminer | Vitaminer.nu

Vad är Q10?
Det är ett naturligt vitaminliknande ämne som är nyckeln till energiprocesserna i cellerna. Det kemiska namnet på Q10 är ubiquinon – ”ubi” är latin och betyder ”överallt”. Det finns två versioner av Q10. Det ena är ubiquinon som är det vanligaste, det kallas oxiderad form och har starkt gul färg. Ubiquinol är mer biotillgängligt och passar bättre för äldre som kan ha svårt med upptaget, det kallas reducerad form och har en ljusare färg. Det är något dyrare, men i och med att det är mer biotillgängligt och mer antioxidant så kan det vara kostnadseffektivt. Q10 är också en kraftig antioxidant som skyddar cellerna. Q10 är ett av våra viktigare kosttillskott. 

  Dr. Mercola Ubiquinol 100 mg 90 dagar
Ubiquinol från Dr.Mercola i en förpackning med 90 doser. 
 Dr. Mercola Ubiquinol 100 mg 30 kapslar
Ubiquinol från Dr.Mercola i en förpackning med 30 doser. 
Nanoemulsified Q10, Quicksilver Scientific
Nanoemulsifierad Q10 från Quicksilver. 50 ml.
Q10 120 mg Green Line
Coenzym Q10 Green Line 120 mg
Q10 200 mg + Selen + E Green Line


Produktionen med Q10 minskar med åren, och är således extra viktig när man...

Q10 i kroppen
Q10 finns i alla celler och är absolut nödvändigt för mitokondriernas energiproduktion (cellens energifabrik). Man kan säga att Q10 är cellernas tändstift. Q10 finns främst i musklerna, och i synnerhet i hjärtat som är en stor muskel. Då det jobbar oavbrutet krävs det mycket Q10. Det arbetar oerhört hårt för att vi skall fungera och må bra. Men det behöver näring och energi för att orka slå 100 000 slag om dygnet! Hjärtat som pump skulle faktiskt kunna fylla tre oljetankrar under sin livstid. Mitokondrierna i cellerna som skapar energin i hjärtat och musklerna har stort behov av Q10. Utan Q10 slutar det helt enkelt att slå.

Finns det studier på Q10?
Det finns otroligt mycket studier på Q10. En mycket intressant publicerad undersökning (KiSel-10-studien), gjord av forskare på Karolinska och Linköpings universitet, visade att tillskott med Q10 och selen ökade livskvalitén – drastiskt.

Studien gjordes på 443 friska personer i Sverige (Kisa). Hälften fick 200 mg Q10 och 200 mcg selen varje dag under fem år, den andra hälften placebo. Resultaten visade att de som fick selen- och Q10-tillskott fick förbättrad livskvalitet. (1)
– Man vet också att behovet av Q10 och selen ökar om kroppen utsätts för påfrestningar som stress, operationer och sjukdomar, säger en av forskarna, Urban Alehagen. Han påpekar också, att även om studien är relativt liten och större studier är nödvändiga för att medicinen i stort skall acceptera det, så indikerar den på en mycket intressant upptäckt. Det som kanske är ännu mer spännande är att samma forskare gjorde en uppföljning 10 år senare – och i uppnådde samma resultat. (2)

Studier visar även att selen är viktigt att ta i samband med Q10. Selen och Q10 samverkar i kroppen. Selen behövs för att musklerna ska kunna tillgodogöra sig Q10 genom att omvandla det till en kemiskt aktiv form. Vi har selenbrist av våra jordar i Sverige, så kombinationen är viktig.

Hur påverkar Q10 huden?
Q10 bidrar även till produktionen av ämnen som håller huden vital. Q10 är en effektiv antioxidant som skyddar mot oxidativ stressframkallad celldöd. (3) Huden utsätts ständigt för oxidativ stress från solens UV-strålar och andra miljöfaktorer. Q10 bidrar även till produktionen av kollagen och elastin vilket håller huden mjuk och fuktig. Studier visar att två veckors intag av Q10 (minst 60 mg per dag) minskade rynkor runt ögat med 33 procent, samt förbättring av smidighet. (4)

Kan man få Q10 från mat?
Q10 är ett kroppseget ämne som syntetiseras av levern, men i relativt små mängder. Ett problem är att den kroppsegna produktionen av Q10 avtar med ökad ålder. Den är som högst vid 20-årsåldern. När man är 80 har den avtagit med 50 procent – trots att hjärtat slår lika mycket. Förr i tiden fick man i sig tillräckligt med Q10 när bönderna i landet åt ko- och grishjärta; fiskare på kusterna genom att äta sardiner och makrill. Q10 finns alltså i högre mängder i fet fisk och inälvsmat samt kyckling. Men även i vegetabiliska oljor och vanligt kött samt i nötter. Det verkar som intag av Q10 som kosttillskott ökar kroppens egen produktion av Q10.

Vilka behöver Q10?
När man är yngre är behovet inte lika stort som när man är äldre. Men idrottsmän och de som tränar mycket kan ha nytta av Q10. Vid intensiv träning förbrukas mycket Q10 i musklerna. Studier på elitidrottare visar att Q10-nivåerna är lägre under tävlingssäsongen. Brist kan orsaka muskelsvaghet och naturligtvis sämre resultat. Många idrottsmän använder därför Q10. Då det är en naturlig substans finns ingen risk för att det klassificeras som doping. Stress och andra ansträngningar såsom infektioner, och sjukdomar ökar behovet av Q10. Kolesterolsänkande mediciner sänker bildandet av Q10 i kroppen drastiskt. När det sjunker med 40 procent är det samma nivå som många personer uppvisar med kroniskt trötthetssyndrom uppvisar. (5)

Hur mycket Q10 behöver jag?
Det finns inget rekommenderat intag för Q10 från livsmedelsverket. Men en vanlig dos är mellan 60–200 mg.

Finns det biverkningar med Q10?
Det finns inga direkta biverkningar med Q10, men personer som använder blodförtunnande medel bör vara försiktiga eller tala med sin läkare. Då Q10 kan sänka blodsockernivån och blodtrycket bör diabetiker och de med blodtrycksmedicin rådgöra med sin läkare gällande Q10 och ev. biverkningar.

 

Referenser:
(1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22626835/
 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23895165/
(2) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26624886/
(3) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19753652/
(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7146335/
(5) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20010505/