K vitaminer | Vitaminer.nu

K-vitamin är nödvändigt för att blodet ska kunna koagulera. K-vitamin bildas i tarmen av våra tarmbakterier men vi behöver även tillföra vitaminet via kosten. K-vitamin är livsnödvändigt för att blodet ska kunna koagulera på ett normalt sätt. K-vitamin är viktigt för skelettet då det samarbetar med D-vitamin för att ta upp kalcium och lagra in det i skelettet. K-vitamin är tillsammans med D-vitamin och kalcium en viktig faktor för att förebygga benskörhet. 

BioCare Nutrisorb D3 & K2
Flytande vegan D3 och K2 i oljebas.
D3 + K2 Vegan Green Line
D3+K2-vitamin Vegan Green Line 60 kapslar
K2 Green Line
K2-vitamin Green Line 60 kapslar
Purathrive Liposomal D3+K2
Liposomal D3-vitamin och K2-vitamin från PuraThrive.
Super K Elite
Super K Elite från Life Extension. 30 doser.

K-vitamin är nödvändigt för att blodet ska kunna koagulera. K-vitamin bildas i tarmen av våra tarmbakterier men vi behöver även tillföra vitaminet via kosten. K-vitamin är livsnödvändigt för att blodet ska kunna koagulera på ett normalt sätt. K-vitamin är viktigt för skelettet då det samarbetar med D-vitamin för att ta upp kalcium och lagra in det i skelettet. K-vitamin är tillsammans med D-vitamin och kalcium en viktig faktor för att förebygga benskörhet. 

Vitamin K är egentligen en hel familj av besläktade ämnen, allt från K1 (fyllokinon), k2 (menakinoner) och K3 (menadion – ett provitamin som omvandlas till K2 i kroppen). Ett av de mest effektiva ämnen är menakinon-7 (kort och gott MK-7), som är en del av K2 familjen (det finns 14 olika former av menakinon för att göra det riktigt roligt – siffrorna står för antalet kolmolekyler). K1 står främst för koaguleringen. K1 kommer från grönsaker och K2 från animaliska källor.

Historik
Länge ansågs K-vitamin bra för en enda sak, koagulering av blodet – att blodet levrar sig vid sårskador. Vitamin K upptäcktes av den danske vetenskapsmannen Henrik Dam, som såg att kycklingar som fick en fettfri diet började blöda invärtes. Han fann att deras blodkoagulering försämrades starkt. Dam upptäckte till slut att en fettfri diet saknade en viktig substans som var viktig för blodets förmåga att koagulera. Han döpte denna substans till ”koagulation vitamin” och senare till vitamin K.

Vika funktioner har det i kroppen?
Vitamin K upprätthåller tre mycket primära funktioner i kroppen: det är väsentligt för att koaguleringsfaktorerna skall bildas i blodet, det spelar en vital roll för bildandet av starka ben och inte minst för ett hälsosamt hjärt- och kärlsystem. D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium medan K-vitamin reglerar vad kalciumet sedan används till. K-vitamin aktiverar proteiner som sedan binder sig till kalcium vilka för ut det till skelettet.  

När skall vi ta K-vitamin?
K-vitamin är fettlösligt men kroppen kan bara lagra begränsade mängder K-vitamin i levern. Bakterier i tarmen producerar en viss del av det vi behöver. Resten måste vi få med födan. Brist kan pågå under lång tid utan upptäckt vilket kan resultera i allvarliga hälsotillstånd. Äter man dagligen mycket gröna blad och grönsaker samt animaliska produkter med fermenterade råvaror klarar man dagligt rekommenderat intag. K1 från vegetabilier har dock sämre upptag och lagras bara ett par timmar. Nyfödda barn erbjuds K-vitaminspruta strax efter födseln för att undvika kraftiga blödningar.

Hur mycket K-vitamin behövs?
Det dagliga referensintaget (DRI) är 75 mcg för män. Man räknar med 1 mcg per kilo kroppsvikt. På det kan man räkna ut mängden för barn, enligt deras vikt. Det kan uppnås genom att dagligen äta mycket gröna bladgrönsaker och groddar samt ost. Grönkål har mest K1-vitamin av alla grönsaker. (3)

Många vetenskapsmän anser dock DRI-värdet kan vara för lågt och rekommenderar ett tillskott utöver det som man normalt får i sig via kosten. Ett tillskott på 75 mcg per dag av K2 är att rekommendera, och kan troligen vara tillräckligt av följande skäl: K2 i form av MK-7 lagras i kroppen i 72-90 timmar, (det man tar på måndagen har tagit slut på torsdag/fredag). K1 lagras bara 1-2 timmar. Tar man K2 varje dag bygger man upp en reserv på 225 mcg vid varje given tidpunkt. Man bör dock inte överdosera K2 med tanke på att det kan lösa upp kalkavlagringar i kärlen, om än sakta.

Hur får man i sig  tillräckligt med K-vitamin?
I Japan får man i sig höga doser K-vitamin genom maten. Främst till frukost, där den nationella frukosträtten Natto intas från tidig ålder. Det är fermenterade sojabönor som innehåller mycket höga doser K2-vitamin i form av MK-7. Hälsoministeriet i Japan var först med att godkänna behandling av osteoporosis med K2-vitamin. Man fann att personer med osteoporosis hade låga plasmanivåer av vitamin K2.  K2-vitamin finns i fermenterad mat, tofu, kött, lever, äggula och mejeriprodukter. K1 finns i gröna bladgrönsaker och vissa matoljor.

Vad kan orsaka brister?
Optimala doser K-vitamin är av största vikt för hälsan. Bakteriekulturen i tarmen är därför först och främst viktig förkonstant tillförsel. Alkohol, mediciner, smärtstillande och i synnerhet antibiotika kan förstöramöjligheten till en konstant produktion av K-vitamin.

Kontraindikationer
Vitamin K2 har ingen toxicitet. Man bör dock undvika K1 i högre doser om man använder blodförtunnande medel såsom Waran, tala med din läkare.

Referenser:
(1) Dietary intake of menaquinone is associated with a reduced risk of coronary heart disease: the Rotterdam Study. JM Geleinse, C Vermeer, DE Grobbee, LJ Schurgers, MH Knapen, IM van der Meer, A Hofman, JC Witterman. 2004.
(2) Health Benefits of Vitamin K2 A Revolutionary Natural Treatment for Heart Disease and Bone Loss Larry M. Howard &Anthony G. Payne, Ph.D.

(3) https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/k-vitamin